08-12-2015

Boeken

Gemiddeld lees ik ongeveer 10 boeken in het jaar, voor sommige mensen is dit heel weinig en voor sommige mensen kan dit aantal zelfs veel zijn. Maar in de decembermaand heb ik altijd veel meer zin om te lezen, dit komt denk ik toch door het knusgehalte van de haard en de kerstboom, al mag het van mij echt wel kouder worden!

Zo heb ik mezelf gisteren ingeschreven voor de Hebban leeschallenge 2016. Ik heb mezelf voorgenomen om in 2016 vijftien boeken te lezen. Hebban heeft een lijst opgesteld met criteria. Je kan de thema's kiezen die jou het meest aanspreken. Het leuke hieraan is, is dat je ook boeken gaat lezen die je in eerste instantie niet zou kiezen.

Afgelopen weekend heb ik het boek 'Een bijzonder jaar' uitgelezen. Echt een aanrader, het is een typisch vrouwenboek. Een bijzonder jaar, geschreven door Lori Nelson Spielman:

Een laatste wens van haar moeder, zet haar leven op z'n kop!               
Als haar moeder te jong overlijdt, is Brett Bohlinger kapot van het verlies. En dan krijgt ze ook nog te horen dat ze haar erfenis niet krijgt. Wel heeft haar moeder een brief aan haar dochter achtergelaten, met daarin een lijstje met levensdoelen die Brett als tiener voor zichzelf opstelde. Als zij deze doelen binnen een jaar bereikt, zal Brett alsnog haar erfdeel ontvangen.
Maar Brett is niet meer het meisje dat ze vroeger was. Haar moeder moet toch hebben geweten dat de ambities van een tiener niet passen in het leven van een volwassen vrouw? Als Brett op zoek gaat naar haar lang vervlogen dromen, wordt echter al snel duidelijk dat de mooiste dingen soms gebeuren op de meest onverwachte momenten…

Ik vond het een gezellig boek maar ook emotioneel. Het boek zet je tot nadenken over je eigen leven en de keuzes die je hierin maakt. Het zou me niks verbazen als dit boek verfilmd gaat worden. Het was in 2014 het meest verkochte boek in Duitsland, een geweldig debuut van deze schrijfster. Ik wil zeker nog meer boeken van deze schrijfster in de toekomst lezen.

Gisteren ben ik begonnen aan een ander boek, deze stond al jaren in mijn kast. Heb er veel goede dingen over gehoord. Een heel ander genre als bovenstaand boek. Deze keer een steengoede thriller van Mo Hayder, Vogelman:
Greenwich, Zuidoost-Londen. De CID doet een gruwelijke ontdekking. Vijf jonge vrouwen, allen ritueel vermoord en gedumpt op een braakliggend terrein vlak bij de Millennium Dome. Het postmortale onderzoek wijst uit dat een vreemd en weerzinwekkend detail de slachtoffers verbindt.
De politie realiseert zich dat ze op het spoor zijn van het gevaarlijkste soort misdadiger dat ze kennen: een seksuele seriemoordenaar.
Rechercheur Jack Caffery, jong, gemotiveerd en onverschrokken, wordt gekweld door een moord uit het verleden die hij wellicht had kunnen voorkomen. Nu is hij vastbesloten elk wapen dat de forensische wetenschap te bieden heeft in te zetten in de strijd tegen de misdaad. Maar hij weet dat de tijd beperkt is voor de chaotische, sadistische moordenaar zijn volgende slachtoffer opeist...
Vogelman is een verbazingwekkend debuut, dat zich kan meten met de beste boeken in het thrillergenre.
 
Tijdens mijn challenge zal ik elke keer een recensie schrijven over het boek dat ik gelezen heb.  
 
X Leentje
p.s. Voor de mensen die meer blogs van mij lezen, as woensdag wordt mijn vader al geopereerd aan zijn oog. Doordat mijn zoontje tegen zijn slaap was gebotst, is zijn lens in zijn oog losgeraakt. Hij krijgt een nieuwe lens en deze zal weer worden vastgemaakt onder plaatselijke verdoving. Ik moet er zelf niet aan denken dat je alles meekrijgt, maar wat moet, dat moet........

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten